آخرین مطالب ارسالی
Last Posts
آهنگ های ویژه
Best Posts
کاشت مو
بهترین سایت کاشت مو با کمترین قیمت
کلینیک زیبایی
هر آنچه که درباره بدنسازی، فواید، مضرات آن و لاغری باید بدانید

همانطور که از اسم آن پیدا است بدنسازی یعنی ساخت بدن به بهترین شکل که این بهترین برای افراد مختلف درجه‌بندی‌های مختلف دارد. البته باید گفت که انجام تمرینات بدنسازی در صورت درست انجام نشدن می‌تواند منجر به گرفتن جواب عکس از ورزش شود. در این مقاله همراه شرکت خدمات مسافرت باشید تا بیشتر و بیشتر درباره بدنسازی، عوارض، فواید و به طور کلی مفهوم آن آشنا شوید. همراه شرکت خدمات مسافرت باشید.

 

بدنسازی

بدنسازی به طور کل یعنی با استفاده از تمرین و رژیم غذایی بتوان بدن را در فرم و حالت مناسب بدنی چه از نظر فیزیکی و چه از نظر سلامت قرار داد. اما این واژه برای افراد مختلف درجه‌بندی مختلفی دارد. این واژه برای افراد معمولی و حرفه‌ای در این رشته دو معنی خیلی متفاوت، اما با پایه و اساس یکسان دارد. برای هر دو گروه ساختن بدن به شکلی ایده‌آل اصلی‌ترین هدف است اما با این تفاوت که درجه آن برای دو گروه فرق دارد.

اما امروزه جوانان بسیاری به سمت انجام تمرینات بدنسازی روی آورده‌اند که این نشان از توجه آنها به سلامت و داشتن زندگی با کیفیت دارد. اما در کنار این تعاریف افرادی هم هستند که از این نوع تمرینات و ورزش در مسیر درستی استفاده نمی‌کنند و نتیجه آن ایجاد رعب و وحشت برای والدین نوجوان و جوانان می‌شود. 

 

عوارض بدنسازی در نوجوانی

انجام ورزش مرتبدر هر سنی می‌تواند سبب تناسب اندام و قرار گرفتن بدن در حالت سلامت شود. اما بدنسازی برای نوجوان بدون در نظر گرفتن سن آنها و انجام تمرینات سنگین و رژیم‌های غذایی نامناسب می‌تواند سبب آسیب‌های جبران‌ناپذیری برای سلامت آنها شود.

نوجوانان می‌توانند بدون مشورت با مربی تمرینات، رژیم غذایی و استفاده از مکمل‌ها را با هم ترکیب کنند تا بتوانند سریع‌تر به نتیجه دلخواه خود برسند اما خبر ندارند که با این کار وضعیت سلامت جسمی آن‌ها تا حد بسیار زیادی به خطر می‌افتد و سبب ایجاد مشکلات جسمی شدید می‌شود که تا آخر عمر اید با آن دست و پنجه نرم کند. 

حالت رشد بدن نوجوانان به گونه‌ای است که تا سن ۱۶ سالگی رشد صورت می‌گیرد. اما رشد بدن آنها با انجام تمرینات سنگین و وزنه زدن‌های بدون تفکر متوقف خواهد شد.

برای شروع تمرینات بدنسازی در نوجوانی باید به خاطر داشته باشید که فرم صحیح حرکات، انتخاب وزنه مناسب و انجام صحیح تمرینات را یاد بگیرید. در نوجوانی باید ابتدا بدون وزنه بدنسازی را آغاز کرد. یک نکته که هم نوجوانان و هم والدین آنها باید حتما به یاد داشته باشند این است که بهتر است نوجوانان  از مکمل‌های بدنسازی و مکمل‌های رشد به دور باشند زیرا تعادل هورمونی بدن را بر هم می‌زند و برخلاف هدف آنها تاثیر منفی بر شکل ظاهری بدن می‌گذارد. علاوه بر این مکمل‌ها به اندام‌های داخلی مانند کبد، کلیه و قلب آسیب جبران ناپذیری می‌زنند.

 

فواید بدنسازی برای نوجوانان

کار با وزنه برای عضله سازی در نوجوانان کاری بی‌فایده است زیرا بدن وجوانان نمی‌تواند همانند بزرگسالان توده عضلانی بسازد. یکی از مشکلاتی که نوجوانان امروز بیش از حد درگیر آن هستند افزایش وزن است بنابراین انجام تمرینات بدنسازی سوخت و ساز بدن نوجوانان را افزایش می‌دهد و باعث می‌شود تا بدنی روی فرم داشته باشند و خطری سلامت آنها را تهدید نکند.

نوجوانان در یک سنی ممکن است از فرم بدنشان خوششان نیاید و حتی ممکن است از سوی دوستان خود مورد تمسخر واقع شوند. نتیجه این تمسخرها روی آوردن به مکمل‎های استروئیدی می‌شود. بنابراین برای دوری از اینگونه مکمل‌های خطرناک باید آنها را به سوی ورزش کردن صحیح و رژیم مناسب هدایت کنیم.

می‌توانید با مشورت یه متخصص تغذیه و مربی ورزشی بهترین رژیم غذایی را به آنها پیشنهاد دهید. برای نوجوانی که در سن رشد است هیچ یک از رژیم‌‏هایی که متعلق افراد بزرگسال استمناسب نیست بنابراین رژیم‌هایی که شامل کنترل شدید میزان کالری، مصرف افراطی پروتئین یا حذف کربوهیدرات است را به هیچ عنوان به آنها ندهید.

 

مضرات بدنسازی برای بانوان

تنها استفاده از دستگاه‌های بدنسازی ورزش نیست و استفاده از آن بدون داشتن برنامه منظم و نداشتن رژیم غذایی مناسب نه تنها تاثیری ندارد بلکه شاید باعث آسیب نیز بشود.

مردان به علت وجود هورمون تستترون در بدنشان با تمرینات شدید بدنی و همزمان افزایش میزان ترشح و تولید این هورمون عضلاتی خشن و محکم‌ به دست می‌اورند اما این هورمون در بدن زنان بسیار کم است و با شدت بخشیدن به تمرینان بدنسازی هیچ تغییری در میزان ترشح این هورمون و عضله سازی اتفاق نمی‌افتد. به همین دلیل زنان به مصرف قرص‌ها و مواد تزریقی حاوی تستترن روی می‌آورند که بتوانند آنها نیز به عضلاتی مردانه دست پیدا کنند.

حقیقت این است که بانوان می‌توانند به بدنی ایده‌آل و سالم بدون استفاده از داور‌ها یا مکمل‌های رشد برسند. در واقع استفاده از این نوع مکمل‌های مصنوعی خطرات بسیاری برای بانوان دارد.

 

فواید ورزش بدنسازی برای خانم‌ها

ورزش از هر نوعی خاصیت چربی سوزی و تناسب اندام دارد و همچنین سلامت بدن را تضمین می‌کند. ورزش و بدنسازی همچنین باعث افزایش اعتماد به نفس در بانوان می‌شود. 

بدنسازی باعث سفت شدن و آب شدن چربی‌های دور عضلات می‌شود که در واقع از افتادگی‌های عضلات بدن در سن میانسالی جلوگیری می‌کند و بدنی منسجم و ایده‌آل را برای بانوان شکل می‌دهد. البته باید توجه داشت که هر تمرین و ورزشی با داشتن برنامه غذایی مناسب و رژیم غذایی سالم جوابی درست می‌دهد و تغذیه یکی از مهمترین نکات بدنسازی است که باید در انجام درست آن کوشا بود.

بنابراین بدنسازی از بهترین روش‌ها برای ترک عدم‌ تحرک است که برای بانوان بسیار تاکید می‌شود. پوکی استخوان ، روماتیسم مفصلی و بسیاری از بیماری‌های اشی از بی تحرکی در زنان ایرانی نشانی از عدم تحرک در بین زنان ایرانی است که ورزش‌های مانند ایروبیک و بدنسازی می‌تواند از بروز مشکلات ناشی از بی‌تحرکی جلوگیری کند.

 

ورزش بدنسازی برای لاغری است؟

آنچه که باید درباره بدنسازی گفت این است که این ورزش بیشتر برای عضله سازی مفید است. اما تمرین خوبی برای چربی سوزی نیز است. بهترین ورزشی که برای افراد چاق توصیه می‌شود ورزش‌های هوازی مانند دویدن و دوچرخه سواری طولانی مدت و مداوم به صورت هفتگی است. افراد دارای اضافه وزن در کنار انجام ورزش‌های هوازی می‌توانند از بدنسازی برای فرم دادن به بدن استفاده کنند. 

در بدنسازی استفاده از وزنه‌های سبک بیشتر به کم کردن اضافه وزن و چربی سوزی کمک می‌کند و وزنه‌های سنگین برای عضله‌سازی هستند. پس اگر به دنبال کاهش وزن و چربی سوزی هستید ابتدا به ورزش‌های هوازی روی بیاورید و بعد برای فرم دادن به بدن بدنسازی را در دستور کار خود قرار دهید.

مضرات بدنسازی

بسیاری از افراد عنوان می‌کنند که همراه با بدنسازی باید رژیم غذایی پروتئین داشت که این طرز تفکر گتهی افراد را به استفاده بیش از حد پروتئین سوق می‌دهد کع این امر باعث فشار به اعضای حیاتی بدن مانند کلیه می‌شود. بنابراین این نوع رژیم با بدنسازی کاملا رد می‌شود. 

در هر ورزش هستند افرادی که در تمرینات زیاده روی می‌کنند و در بدنسازی نیز با انجام تمرینات شدید و سنگین با وزنه شخص در معرض خطرات بدنی شدید قرا گیرد که از شایع‌ترین آنها پارگی  آئورت در قلب است.

تمرینات مدام و بدون وقفه سبب از بین رفتن آب بدن می‌شود و در نتیجه آن بدن دچار دهیدراته شدن و مشکلات ناشی از آن می‌شود.

بسیاری از افراد که بدنساری ار به تازگی آغاز کردند کار با دستگاه‌ها را کاملا بلد نیستند و این امر باعث می‌شود که در حین انجام تمرینات دچار حادثه و آسیب شوند. بنابراین باید توجه داشته باشید که در آغاز راه تمام تمرینات را در کنار مربی انجام دهید و از او برای انجام تمرینات کمک بخواهید.

 

مکمل‌های بدن سازی

امروزه حجم زیادی از انواع مکمل‌ها در بازار موجود است که برای بسیاری از افراد تشخیص اورجینال بودن و نبودن آن را سخت می‌کند. این نظریه که هر مکملی کاری خارق العلاده انجام می‌دهد نظریه اشتباهی است. افراد برای حجیم کردن عضلات در کنار ورزش باید برنامه تغذیه‌ای با مواد مغذی داشته باشند. 

مکمل‌ها انواع مختلف دارند. انواع مکمل‌ها را می‌‌توان به این صورت دسته بندی کرد. کراتین، گلوتامین، گینر، پروتئین، چربی سوز، ویتامین‌ها، آمینو اسید و مکمل‌های بی سی ای ای. درباره مکمل‌ها تنها نکته‌ای که بسیار باید به آن توجه کرد انتخاب مکمل اورجینال است. در حال حاضر افراد سودجو به دلیل افزایش درخواست دست به تولید مکمل‌های تقلبی زده‌اند که در بیشتر موارد سبب مرگ افراد می‌شوند.

 

عوارض مکمل‌های بدنسازی

مکمل‌های بدنسازی کار افراد را برای رسیدن به اندام دلخواه تسریع می‌بخشد که این سرعت بخشیدن سبب بروز مشکلات بسیاری می‌شود. یکی از اصلی‌ترین مشکلات ناشی از مصرف مکمل‌ها اخلال در عملکرد دستگاه گوارش است. آسیب به دستگاه گوارش با عوارضی چون درد شکم، نفخ معده، نفخ شکم، اسهال و استفراغ همراه است.

اگر در میزان مصرف مکمل‌ها زیاده‌روی کنید دچار اضافه وزن می‌شوید.که این اضافه وزن در صورت نداشتن برنامه غذایی مناسب سبب ایجاد چربی می‌شود. این حالت با نفس انجام ورزش برای چربی سوزی در تضاد است.

مکمل‌های غذایی دارای قند و طعم دهنده‌های مصنوعی هستند که مصرف آنها سبب افزایش قند خون می‌شود. نوعی از مکمل‌ها حتی باعث کاهش قند و فشار خون می‌شوند که برای افراد دیابتی و دارای فشار خون می‌تواند خطرناک باشد.

بسیاری از انواع مکمل‌ها مقدار زیادی پروتیئن دارد که برای کلیه باید اوره‌های تولید شده توسط جذب پروتیئن را دفع کند. با این حساب فشار بسیاری بر کلیه وارد می‌شود که در بیشتر موارد سبب ایجاد سنگ کلیه و از کار افتادن کلیه می‌شود. 

استفاده از این مکمل‌ها همچنین سبب تحلیل استخوان‌ها می‌شود. مصرف مکمل‌های غیرگیاهی خون انسان را اسیدی‌تر از حالت عادی می کند که بدن برای مقابله با آن مواد بازی مانند کلسیم و فسفات را از استخوان گرفته و وارد خون می‌کند. این امر سبب تحلیل استخوان و در طولانی مدت پوکی استخوان می‌شود.

همانطور که در مورد قبل گفتیم خون در اثر مصرف مکمل‌ها اسیدی می‌شود و این حالت به کبد نیز آسیب می‌زند. با اسیدی شدن خون به صورت مداوم عملکرد کبد با مشکل مواجه می‌شود.

همچنین مصرف مکمل‌ها سبب ریزش مو، ایجاد جوش و آکنه، افزایش سطح استروژن و سرطان پروستات شود.

 

باشگاه‌های بدنسازی و رنج قیمتی آنها

با توجه به تمام حرف‌هایی که درباره بدنسازی زدیم امروزه تعداد باشگاه‌های بدنسازی به صورت گسترده‌ای رو به افزایش است. داشتن عضلاتی قوی و محکم، داشتن اندامی مناسب و زیبا و همچنین چربی سوزی دلیلی شده که افراد بسیاری بسته به محل زندگی خود به دنبال بهترین باشگاه بدنسازی بگردند. 

رنج قیمتی برای باشگاه‌های بدنسازی د رمناطق مختلف بسیار متفاوت است. اگر بخواهیم قیمت باشگاه‌های تهران را عنوان کنیم باید عنوان کنیم که منطقه به منطقه قیمت‌ها تغییر می‌کند. اما برای ۱۲ جلسه استفاده از دستگاه حداقل را باید ۱۲۰ هزار تومان در نظر گرفت که این رقم تا ارقام میلیونی نیز می‌رسد.

اگر به دنبال ورزش و خصوصا دانستن درباره بدنسازی هستید امیدواریم این مقاله توانسته باشد اطلاعات مفیدی در اختیارتان قرار دهد.


مقالات بیشتر:

۱۰ ورزش غیرمعمول در دنیا

۱۰ راهکار برای کاهش سریع وزن

 ارسال در حدود 2 هفته قبل  ادامه مطلب »